Κυριακή, 5 Ιουνίου 2011

Προετοιμάστε το παιδί σας για την πρώτη μέρα στο σχολείο


Κάθε χρόνο τέτοια εποχή συμβαίνει το ίδιο – για άλλους ευχάριστο και για άλλους δυσάρεστο – γεγονός! Η έναρξη της σχολικής χρονιάς. Ιδιαίτερα δύσκολα, είναι τα πράγματα για τα παιδάκια που πρόκειται να πάνε για πρώτη φορά στο δημοτικό σχολείο!

Ο τρόπος με τον οποίο θα αντιδράσει το παιδί εξαρτάται πολύ από τον τρόπο με τον οποίο ζούσε μέχρι τώρα. Πιο αναλυτικά, αν δεν είχε αποχωριστεί ποτέ τους γονείς του, μπορεί να αισθανθεί ότι η είσοδός του στο σχολείο είναι μια τεράστια αλλαγή. Αν είχε ήδη βιώσει κάποια μορφή παιδικής φροντίδας έξω από το σπίτι (παιδικός σταθμός, νηπιαγωγείο), τότε θα είναι σε κάποιο βαθμό πιο έτοιμο.

Με το ξεκίνημα του σχολείου δυσκολεύονται τα περισσότερα παιδιά καθώς τους ζητείται να διανύσουν μια διπλή ζωή. Στο σπίτι είναι ασφαλή και προσκολλημένα στους γονείς τους, ενώ στο σχολείο πρέπει να είναι ανεξάρτητα, να προσπαθούν να δημιουργούν φιλίες αλλά και να αντεπεξέρχονται στις απαιτήσεις της δασκάλας τους. 

Δώστε χρόνο στο παιδί σας για να προετοιμαστεί.

Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό προσαρμογής. Δε βοηθάει πάντα να συγκρίνουμε το παιδί μας με τα παιδιά φίλων ή συγγενών, καθώς υπάρχουν παράγοντες που βοηθούν ή δυσκολεύουν την προσαρμογή του κάθε παιδιού, τους οποίους δεν μπορούμε πάντα να γνωρίζουμε! Κάθε παιδί, λοιπόν, είναι μοναδικό και αντιδράει διαφορετικά την πρώτη μέρα του στο σχολείο!

Παρόλα αυτά, υπάρχουν τρόποι για να προετοιμάσετε το παιδί σας για το μεγάλο γεγονός.
  
  • Συζητήστε μαζί του για το δημοτικό σχολείο αρκετούς μήνες πριν, και ακούστε τις ανησυχίες του.
  • Επισκεφτείτε το σχολείο με το παιδί σας για να δει τι κάνουνε μέσα στην τάξη, να γνωρίσει τη δασκάλα του και να έχει μια εικόνα για το πώς παίζουν τα παιδιά την ώρα του διαλείμματος. 
  • Πηγαίνετε μαζί να αγοράσετε τη σχολική τσάντα. Αφήστε το να τη διαλέξει μόνο του. 
  • Εξηγήστε του τι θα περιλαμβάνει μια μέρα στο σχολείο. 
  • Ενημερώστε το παιδί για τις ευχάριστες δραστηριότητες που θα κάνει στο σχολείο, και πείτε του ότι κάποιες από αυτές βασίζονται σε πράγματα που ήδη γνωρίζει.
 
Θυμηθείτε, όλη η παραπάνω διαδικασία θα πρέπει να γίνεται ευχάριστα - είναι σημαντικό να μην ασκήσετε πίεση. Αν δημιουργείται έστω και η παραμικρή ανησυχία στο παιδί, καλό θα ήταν να μην μιλάτε γι' αυτό και τόσο πολύ ή να το προσπαθήσετε κάποια άλλη φορά που θα είναι πιο ήρεμο.

Μην ανησυχήσετε αν περάσει ο πρώτος μήνας και το παιδί συνεχίζει να δυσκολεύεται. Θέλει το χρόνο του! Πολύ σύντομα θα προσαρμοστεί και εσείς θα εκπλαγείτε με την αλλαγή του.

Έχει τα απαραίτητα εφόδια για τη φοίτηση στο δημοτικό σχολείο;

Παρακάτω παρουσιάζονται οι κυριότερες δεξιότητες που πρέπει να έχει το παιδί με την έναρξη της φοίτησης στο δημοτικό σχολείο. Αναζητήστε στη βιβλιογραφία ασκήσεις που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά για την ενίσχυση των δεξιοτήτων του.

  • Αδρή κινητικότητα. Για να πετύχει συντονισμό των κινήσεών του, αποφεύγοντας την έλλειψη ισορροπίας, ταχύτητας και αντοχής στην εκτέλεση των κινήσεων. Έτσι θα διευκολυνθεί σε αθλητικές δραστηριότητες.
  • Λεπτή κινητικότητα. Για καλύτερο έλεγχο των δαχτύλων, χεριών, ματιών, κτλ. (για να μπορέσει να μάθει αργότερα τη γραφή).
  • Σχήμα σώματος. Πρέπει να έχει αποκτήσει συνείδηση του σώματός του, δηλαδή να γνωρίζει το σωματικό του σχήμα, για να μπορεί να πραγματοποιεί όλες τις κινήσεις του.
  • Διάκριση των δυο πλευρών. Μόλις συνειδητοποιήσει ότι το σώμα του έχει δυο πανομοιότυπες πλευρές και μπορεί να διαχωρίσει τη δεξιά από την αριστερή, θα μπορεί να προσανατολίζεται καλύτερα στο χώρο, κι έτσι η εκμάθηση της ανάγνωσης θα του φανεί πιο εύκολη (θα κατανοήσει καλύτερα τη διεύθυνση των γραμμάτων).
  • Προσανατολισμός στο χώρο. Μαθαίνει να τοποθετεί το σώμα του στο χώρο κι έτσι δεν κινδυνεύει να αντιστρέφει τα γράμματα ή να μπερδεύει τη φορά γραμμάτων κι αριθμών.
  • Προσανατολισμός στο χρόνο. Μαθαίνει να υπολογίζει καλύτερα τη σειρά που ακολουθούν τα γεγονότα, πχ. τι έγινε χθες, τι θα κάνει αύριο.
  • Οπτική αντίληψη. Διακρίνει τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ αντικειμένων (χρώμα, μέγεθος, κατεύθυνση). Όταν αργότερα χρειαστεί να ξεχωρίσει τα γράμματα, θα έχει γρήγορα επιτυχία.
  • Οπτική μνήμη. Αναγκαία δεξιότητα για τη μελλοντική εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής. Όταν εξασκείται στο να θυμάται αντικείμενα ή σχήματα, αργότερα θα μπορεί να θυμηθεί τη θέση των γραμμάτων, τη σειρά των λέξεων στη φράση και να μπορεί να απομνημονεύει ορισμένα κείμενα.
  • Ακουστική μνήμη. Όταν εξασκείται στο να θυμάται απλούς ήχους, π.χ. φωνές ζώων, τότε θα μπορεί να αποδώσει σωστά και στη σωστή θέση πιο σύνθετους ήχους, όταν βρεθεί στο στάδιο εκμάθησης της γραφής.
  • Προσοχή. Για να μπορέσει να μάθει ή να αποστηθίσει ένα μάθημα, πρέπει να έχει μάθει να συγκεντρώνει την προσοχή του.
  • Συλλογισμός. Αν του δώσουμε την ευκαιρία να σκεφτεί και να συλλογιστεί, τότε θα μπορεί να κρίνει και να λύσει προβλήματα. (π.χ. αν γνωρίζει τη λειτουργία και τη χρησιμότητα του ψυγείου, θα μπορεί να μας πει τι πρέπει να κάνουμε για να μη χαλάσουν τα τρόφιμα).
  • Γραμμική έκφραση. Για να μάθει να γράφει το ‘α’, πρέπει να έχει εξασκηθεί σε μερικές ασκήσεις γραφής (ευθείες, καμπύλες, διαγώνιες), για να μπορέσει να κάνει τον κύκλο και μια ευθεία κι έτσι να σχηματίσει το ‘α’.


Βιβλιογραφία
Ρισάρ, Λ. Ν. (2000), «Προετοιμάστε το παιδί σας για το σχολείο». Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου