Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Όταν το παιδί αρνείται να διαβάσει


Γράφει η Μαρία Παπαδοπούλου, Συμβουλευτική Ψυχολόγος Παίδων & Ενηλίκων, Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας Παιδιών – Εφήβων, Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης


Η είσοδος του παιδιού στην Α’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου σηματοδοτεί την έναρξη της μελέτης στο σπίτι και το σχολείο, κάτι που συχνά αναστατώνει τόσο τους γονείς όσο και τα ίδια τα παιδιά. Πρόκειται για μια καινούρια κατάσταση, στην οποία το παιδί καλείται να προσαρμοστεί για να μπορέσει να κατακτήσει μερικούς μήνες αργότερα την ανάγνωση και τη γραφή. Κάθε παιδί θέλει το δικό του χρόνο προσαρμογής καθώς μέχρι τώρα το σχολείο ήταν μια χαλαρή και δημιουργική καθημερινότητα χωρίς πολλές υποχρεώσεις, με άφθονο παιχνίδι και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.


Οι δυσκολίες αρχίζουν όταν το παιδί αρνείται να εφαρμόσει το καθημερινό πρόγραμμα μελέτης και προετοιμασίας για την επόμενη σχολική μέρα. Ο γονιός παλεύει να του διδάξει το σωστό τρόπο οργάνωσης της μελέτης του, ενώ το παιδί ανυπομονεί να έρθει η ώρα του παιχνιδιού. Όσο το παιδί προχωράει στις επόμενες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, συνειδητοποιεί ότι για να παίξει πρέπει πρώτα να έχει τελειώσει με το διάβασμα. Τι συμβαίνει όμως όταν το παιδί δε θέλει να το συνειδητοποιήσει; Ενδέχεται να υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι που οδηγούν στην αποχή του παιδιού από τη μελέτη. Ένας λόγος για τον οποίο το παιδί αρνείται να διαβάσει μπορεί να είναι το γεγονός ότι δεν τα καταφέρνει καλά στα μαθήματα. Άρα, είναι καλό να ελέγξουμε αν υπάρχει κάποια μαθησιακή, ή εξελικτική δυσκολία, η οποία μπορεί να περιορίζει την απόδοσή του. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι από τους πιο συχνούς λόγους αποτυχίας και άρνησης της μελέτης. Εάν δεν διαγνωστούν και δεν αντιμετωπιστούν, τα παιδιά κινδυνεύουν να βιώνουν καθημερινά την αποτυχία και τη ματαίωση, σε ένα ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Σε κάθε διαφορετική περίπτωση προσπαθούμε να βοηθήσουμε το παιδί να ρυθμίσει τη συμπεριφορά του, μέσα από κανόνες και όρια που δεν πρέπει να παραλείπουμε να θέτουμε και να ακολουθούμε συστηματικά.


Παρακάτω, προτείνεται ένα αναλυτικό πρόγραμμα βήμα-βήμα για όλους τους γονείς.

§  Αρχικά φτιάξτε μαζί του ένα καθημερινό πρόγραμμα μελέτης το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο τις ώρες μελέτης, όσο και τις ώρες ξεκούρασης και παιχνιδιού. Κολλήστε το στην πόρτα ή σε κάποιο τοίχο του δωματίου του για να το βλέπει.

§  Πριν φτιάξετε το παραπάνω πρόγραμμα, αναλογιστείτε ότι μόλις επιστρέψει από το σχολείο, είναι καλό να φάει και στη συνέχεια να ξεκουραστεί για λίγο, πριν ξεκινήσει τη μελέτη.

§  Δώστε του να καταλάβει ότι μόλις ξεκινήσει το διάβασμά του, δεν πρέπει να το διακόπτει για να δει τηλεόραση, να παίξει ή να μιλήσει στο τηλέφωνο. Με αυτόν τον τρόπο αποσπάται η προσοχή του και χρειάζεται παραπάνω χρόνο μέχρι να τελειώσει τις υποχρεώσεις του.

§  Προσπαθήστε να του δώσετε να καταλάβει ότι όσο πιο νωρίς τελειώσει, τόσο περισσότερο χρόνο θα έχει μετά για παιχνίδι και ξεγνοιασιά.   

§  Φροντίστε να υπάρχει στο πρόγραμμά του αρκετός χρόνος για παιχνίδι και ξεκούραση, στο τέλος της μέρας. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφύγει την εξάντληση και η μελέτη δεν θα αποτελεί καθημερινό βραχνά.

§  Είναι σημαντικό να έχει το δικό του χώρο μελέτης, π.χ. στο δωμάτιό του, και μόνο σε εκείνο το χώρο να μελετάει. Αποτρέψτε το από τη συνήθεια να μελετάει σε κάποιον κοινό χώρο του σπιτιού για να έχει την παρέα της οικογένειας. Σε αυτήν την περίπτωση, δεν μπορεί να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στο διάβασμά του και αποσπάται η προσοχή του, με αποτέλεσμα να παρατείνεται ο χρόνος μελέτης και να μειώνεται ο χρόνος ξεκούρασης.

§  Δώστε το καλό παράδειγμα εσείς. Τα παιδιά είναι πιο πιθανόν να διαβάζουν όταν βλέπουν κι εσάς να το κάνετε (εφόσον το απαιτεί η δουλειά σας ή οι δραστηριότητες με τις οποίες ασχολείστε). Ενθαρρύνετε δραστηριότητες που ευνοούν τη μάθηση, π.χ. εκπαιδευτικά παιχνίδια, επισκέψεις στη βιβλιοθήκη, βόλτες σε μουσεία, κ.ά.

§  Βάλτε πρόγραμμα για τις ώρες που θα περνάει μπροστά στην τηλεόραση και για τα προγράμματα που θα παρακολουθεί. Ψάξτε να βρείτε τα λίγα εκπαιδευτικά προγράμματα που προβάλλονται ακόμη στην τηλεόραση κι όταν έχετε χρόνο παρακολουθείστε τα μαζί, συζητήστε τις εντυπώσεις σας και συνδυάστε τα με σχετικές δραστηριότητες (εκπαιδευτικό ταξίδι, επίσκεψη σε ιστορικούς χώρους, κ.ά).

§  Είναι καλό να είστε κοντά του για τις περιπτώσεις εκείνες που έχει κάποια απορία ή χρειάζεται τη συνδρομή σας, αλλά αποφύγετε την υπερεμπλοκή. Το διάβασμα είναι καθαρά προσωπική του ευθύνη.
       
  

Δημοσιεύτηκε στο http://www.dromostherapeia.gr
στις 24 Νοεμβρίου 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου